Som kristen mener jeg det en viktig at vi ikke godtar alt som blir servert, men at vi prøver det vi hører og leser opp mot Guds Ord. Finner vi at det stemmer med Guds Ord kan vi trygt «spise det», men dersom det ikke stemmer med Guds Ord er det falsk lære og forkynnelse og følgelig skal den forkastes.

Selv betrakter jeg meg som en konservativ pinsevenn som står for den samme læren som T. B. Barrat gjorde. Jeg har imidlertid i mange år langt merke til den tilnærming som har skjedd mellom pinsevennene og det karismatiske miljøet. Spesielt vil jeg nevne forholdet til trosbevegelsen og dens opphav, men også såkalte nykarismatiske miljøer som latterbevegelsen, NAR-bevegelsen m.m.

Etter å ha studert de nyreligiøse retningene som har kommet siden rundt 1980-tallet, mener jeg det er all grunn til å stille spørsmål ved disse bevegelsene. Jeg mener de forkynner et annet evangelium og en annen Jesus enn den vi leser om i bibelen.

Det skremmende er at de benytter samme ord og uttrykk som konservative kristne benytter, men de legger en annen betydning i ordene. De tukler også med selve forsoningslæren idet de hevder at Jesus døde åndelig. Bibelen sier: «Han som led døden i KJØDET» (1. Peter 3:18) – Det er nok ikke uten grunn det presiseres at «Jesus led døden i kjødet«. Hvordan kan man da få det til å bli at Jesus døde åndelig? Peter understreker jo i vers 18 at det var i kjødet Jesus led døden og ikke i Ånden.

Å hevde at Jesus døde åndelig er det samme som å si at «Jesus hadde synd i kjødet». Enhver kristen som har forstått teologien må forstå at dette ikke er i samsvar med Guds Ord. Hvis Jesus hadde synd i kjødet kunne han ikke ha sonet verdens synd: For en sådan yppersteprest måtte vi og ha, hellig, uskyldig, ren, skilt fra syndere og opphøyet over himlene.

Hebreerne 9:14 sier: Hvor mye mer skal ikke da Kristi blod rense samvittigheten vår fra døde gjerninger, så vi kan tjene den levende Gud. For Kristus har i kraft av en evig Ånd båret seg selv fram som et feilfritt og lyteløst offer for Gud.

Her står det i klartekst at Kristus – i kraft av en evig Ånd – bar seg selv fram som et feilfritt offer for Gud. (Her opptrer Han som Yppersteprest) Hvis Jesus døde åndelig – hvordan kunne han da bære seg selv fram for Gud? (Jesus er Gud og hans Ånd kan ikke dø) Legg merke til uttrykket «i kraft av en evig Ånd«. Guds Ånd/Jesu Ånd er fra evighet og til evighet – den kan ikke dø. Det var denne evige Ånd (Jesu Ånd) som bar Jesus (det feilfrie offer) for Gud. Legg også merke til uttrykket «feilfritt offer». (lyteløst offer) Dette understreker Jesu absolutte fullkommenhet.

Men da Kristus kom som yppersteprest for de kommende goder, gikk han gjennom det større og fullkomnere telt, som ikke er gjort med hender, det er: som ikke er av denne skapning, 12 og ikke med blod av bukker og kalver, men med sitt eget blod, en gang inn i helligdommen og fant en evig forløsning.

Ønsker du å lese mer om trosbevegelsen og de nyreligiøse bevegelsene kan du klikke deg inn på denne linken: Hvor har herlighetsteologien sitt opphav og hva står denne bevegelsen for ? – Apologeten – Jesus er KRISTUS kommet i kjød (lundtorp.no)

Nedenfor kan du lese hva jeg tror på:

Sider: 1 2