INNLEDNING:

Dette er et stort og på mange måter et vanskelig tema, men bibelen taler ganske mye om de siste tider. Det burde gi oss muligheten for å kunne forstå hovedtrekkene i dette.

Når sant skal sier er det nok ingen som til fulle forstår dette tema fullt ut. Det finnes mange påstander – fra både fra leg og lærd – hvor det fastslås at slik skal det bli. Jeg tror ingen i dag sitter på den hele og fulle sannheten når det gjelder dette veldige temaet, men bibelen sier at vi forstår stykkevis og delt. Det eneste vi har å bygge på rundt dette temaet er GUDS ORD. Når enkelte begynner å snakke om åpenbaringer de har hatt, bør det for de fleste kristne lyse en varsellampe. I alle fall bør man «måle» det som blir hevdet opp mot Guds Ord.

Det er med stor ydmykhet jeg skriver om dette temaet. Mitt mål er allikevel å forsøke å peke på hva BIBELEN sier. Videre håper jeg at det vil føre til at vi i større grad benytter bibelen for å finne hvilke tegn som skal kjennetegne tiden på at vi nærmer oss Jesu gjenkomst.

Mange mennesker følger i dag blindt de såkalte store predikantene uten å stille et eneste spørsmål om hva bibelen sier om de siste tider. En slik holdning er meget farlig og den er ikke i samsvar med det Jesus sa: Se til at ingen fører dere vill for mange falske profeter skal oppstå – de skal gjøre store tegn og under – de skal føre mange vill…..

Når det gjelder vranglære – som jeg vil komme litt inn på – kan det være veldig vanskelig å skille den fra det som er ekte. Vi skal huske at djevelen er listig og vranglæren kan ligge svært tett opp til det som er ekte og sant. Det finnes i dag bevegelser som tukler med forsoningslæren og det verk som Jesus gjorde på Golgata. Bibelen sier at de skal «lure inn vrange lærdommer» som fører til fortapelse.

Før vi går løs på selve artikkelen ønsker jeg at du nullstiller ditt sinn, tar fram din bibel og kontrollerer det jeg skriver. Dersom du finner noe som ikke stemmer med bibelen ønsker jeg at du forkaster det jeg skriver. Jeg vil også være takknemlig om du gir meg beskjed om du finner noe som ikke er bibelsk.

Nedenfor følger noen meget sentrale uttrykk som vi stadig møter i bibelen når vi leser om tiden før Jesus kommer er:

  • Forførelse og frafall fra troen og den sunne lære er mye omtalt
  • Vanskelige tider – Den som holder ut inntil enden…
  • Falske messiaser og falske profeter som skal gjøre store tegn og under
  • Kjærligheten skal bli kald hos de fleste
  • Mon han finner troen på jorden
  • Menneskene skal elske sine lyster høyere enn Gud
  • Forvirring

NEDENFOR FØLGER EN REKKE BIBELSITATER SOM FORTELLER OSS HVA SOM SKAL KJENNETEGNE TIDEN LIKE FØR JESUS KOMMER IGJEN.

  • 2. Tim 3:1 Men dette skal du vite at i de siste dager skal det komme vanskelige tider.  2 For menneskene skal da være egenkjærlige, pengekjære, stortalende, overmodige, spottende, ulydige mot foreldre, utakknemlige, vanhellige,  3 ukjærlige, upålitelige, baktalende, umåtelige, umilde, uten kjærlighet til det gode,  4 svikefulle, fremfusende, oppblåste, slike som elsker sine lyster høyere enn Gud,  5 som har gudfryktighets skinn, men fornekter dens kraft – og disse skal du vende dig fra.
  • Lukas 18:7 – Men skulde da ikke Gud hjelpe sine utvalgte til deres rett, dem som roper til ham dag og natt, og er han sen når det gjelder dem?  8 Jeg sier eder at han skal skynde sig å hjelpe dem til deres rett. Men når Menneskesønnen kommer, mon han da vil finne troen på jorden?
  • Matteus 24: Og Jesus gikk ut av templet og drog derfra, og hans disipler kom til ham for å vise ham templets bygninger.  2 Men han svarte og sa til dem: Ser I ikke alt dette? Sannelig sier jeg eder: Her skal ikke levnes sten på sten som ikke skal brytes ned.  3 Men da han satt på Oljeberget, gikk hans disipler til ham i enrum og sa: Si oss: Når skal dette skje? og hvad skal tegnet være på ditt komme og på verdens ende?  4 Og Jesus svarte og sa til dem: Se til at ikke nogen fører eder vill!  5 For mange skal komme i mitt navn og si: Jeg er Messias; og de skal føre mange vill.  6 Og I skal høre krig og rykter om krig; se til at I ikke lar eder skremme! for det må så skje, men enden er ikke enda.  7 For folk skal reise sig mot folk, og rike mot rike, og det skal være hunger og jordskjelv både her og der.  8 Men alt dette er begynnelsen til veene.  9 Da skal de overgi eder til trengsel og slå eder ihjel, og I skal hates av alle folkeslag for mitt navns skyld. 10 Og da skal mange ta anstøt, og de skal forråde hverandre og hate hverandre; 11 og mange falske profeter skal oppstå og føre mange vill. 12 Og fordi urettferdigheten tar overhånd, skal kjærligheten bli kold hos de fleste. 13 Men den som holder ut inntil enden, han skal bli frelst. 14 Og dette evangelium om riket skal forkynnes over hele jorderike til et vitnesbyrd for alle folkeslag, og da skal enden komme. 15 Når I da ser ødeleggelsens vederstyggelighet, som profeten Daniel har talt om, stå på hellig grunn – den som leser det, han se til å skjønne det!

2. Tess 2. kapittel: Vi ber eder, brødre, vedkommende vår Herre Jesu Kristi komme og vår samling med ham,  2 at I ikke så snart må la eder drive fra vett og sans eller la eder skremme, hverken ved nogen ånd eller ved nogen tale eller ved noget brev, likesom det skulde være fra oss, som om Herrens dag stod for døren.  3 La ingen dåre eder på nogen måte! for først må frafallet komme, og syndens menneske åpenbares, fortapelsens sønn,  4 han som står imot og ophøier sig over alt som kalles gud eller helligdom, så han setter sig i Guds tempel og gir sig selv ut for å være Gud.  5 Minnes I ikke at jeg sa eder dette da jeg ennu var hos eder?  6 Og nu vet I hvad som holder igjen, så han først skal åpenbares i sin tid.  7 For lovløshetens hemmelighet er alt virksom, bare at den som nu holder igjen, ryddes av veien;  8 og da skal den lovløse åpenbares, han som den Herre Jesus skal fortære med sin munns ånde og gjøre til intet ved åpenbarelsen av sitt komme.  9 Og hans komme skjer, efter Satans kraftige virksomhet, med all løgnens makt og tegn og under, 10 og med all urettferdighetens forførelse for dem som går fortapt fordi de ikke tok imot kjærlighet til sannheten, så de kunde bli frelst. 11 Og derfor sender Gud dem kraftig villfarelse, så de tror løgnen, 12 forat alle de skal bli dømt som ikke har trodd sannheten, men hatt velbehag i urettferdigheten.

SYNET PÅ VEKKELSE ELLER FRAFALL FØR OG NÅ

Som liten gutt husker jeg meget godt forkynnelsen om de vanskelige tider som skulle komme i endetiden. Dette var ganske innprentet i alle troende den gangen. (60 og 70 tallet).

Med årene begynte denne holdningen mer og mer å dreie i motsatt retning. I stedet for vanskelige tider og frafall, ble det til at Gud skulle sende en mektig vekkelse over verden før Jesus kommer igjen. I mange kristne miljøer er det blitt slik at man har begynt å tro på en mektig verdensvekkelse i stedet for vanskelige tider og frafall.

Summen av bibelens lære om dette tema gir ikke grunnlag for å hevde at det skal bli en stor vekkelse i endens tid. Tvert imot. Bibelen taler om frafall, forførelse og vanskelige tider. 

Vi kommer ikke unna at det i vår tid har dukket opp og stadig dukker opp nye bevegelser som i lære avviker fra den sunne læren om Jesus, korset og forsoningen.

Ser man på opphavet til disse bevegelsene som stadig trer fram, skal vi legge merke til at de ofte har startet med et eller annet syn, åpenbaring eller opplevelse som opphavspersonen har hatt. Det slår nesten aldri feil.

Når vi skal ta stilling til en bevegelse kan vi aldri gjøre dette ut fra om det skjer tegn eller under, eller om de samler masse mennesker. Bibelen sier klart og tydelig at tegn og under ikke er noe sannhetskriterium om at det bør være fra Gud. Se hva Jesus sier i Matteus 24:24: For falske messiaser og falske profeter skal oppstå og gjøre store tegn og under, så at endog de utvalgte skulde føres vill, om det var mulig. Skal vi finne ut hva en bevegelse står for må vi sette oss inn i hva den forkynner og lærer. Bibelen sier at vi også skal se på fruktene.

Det er mange som har gransket disse nye bevegelsene svært grundig og de har konkludert med at de fleste av disse i mer eller mindre grad har sine røtter og opphav i noe som kalles Gnostisismen. Om de ikke direkte bygger på denne, så har flere studier vist at de har røtter tilbake til denne læren. Gnostisismen oppsto omtrent på Jesu tid og den var i grunn et sammensurium av evangeliet og andre religioner. Gnostikerne (som forøvrig betyr kjennskap eller innsikt) påsto at de var overlevert en muntlig lære fra Jesus. De påsto at de hadde en dypere innsikt og var altså «kommet lenger» enn de andre.

Det er stor enighet blant bibelgranskere om at det er dette Paulus sikter til bl.a. i 1. Timoteus 6:20 hvor han skriver:

Timoteus! ta vare på det som er deg overgitt, så du vender deg bort fra det vanhellige tomme snakk og motsigelsene fra den kunnskap som falskelig kalles så,21 som nogen bekjenner seg til, så de har faret vill i troen. Nåden være med deg!

Kirkehistorien kan fortelle oss at gnostisismen på den tiden ble ansett som kristendommens verste fiende. Den var en virkelig trussel mot kristendommen.

Det skremmende med denne bevegelsen eller læren er at den har i seg en blanding av hedenske tanker, filosofier og kristendom slik at det hele blir en eneste stor røre.

Kirkefaderen Ireneus som ble født i år 125 tok for alvor opp kampen mot gnostisismen. Hans skrifter førte til at gnostisismen døde ut for en viss tid. Ireneus er betraktet som en av de store kirkefedrene og han var «disippel» av Polykarp. Polykarp igjen var en nær disippel av Apostelen Johannes og levde samtidig på hans tid.

Selv om gnostisismen gjennom skriftene til Ireneus ble lagt døde på den tiden har den ligget og ulmet under overflaten og i nyere tid er den igjen dukket opp til overflaten. Særlig har dette skjedd gjennom store deler av den karismatiske bevegelsen og det er den som er mye av grunnlaget for de nye bevegelsene vi ser dukke opp både har og der. Disse bevegelsene kommer ofte fra USA.

Skal jeg være litt kritisk så forundrer det meg storlig at ikke menighetsledere, forstandere og eldste i mange menigheter (jeg sier ikke alle) ikke setter seg mer inn i hva dette er for en slags lære. Tar man dette opp blir man sett på som en kritisk person som ikke ønsker fremgang for Guds sak.

Saken er den at mange av disse bevegelsene tukler med forsoningslæren i det de hevder at det var ikke på Golgata Jesus seiret, men i helvete. De står også for en lære som hevder at Jesus døde åndelig. Dette gis inn med små drypp. Slik forkynnelse er meget farlig og kan føre til fortapelse.

For meg ser det ut til at det meste av det som serveres gjennom disse nye vekkelsesbevegelsene i mer eller mindre grad – av mange – svelges rått. Det fortelles om store skarer av mennesker som blir frelst og om tegn og under som angivelig skal ha funnet sted. Så trekker mange den konklusjon at dette må være fra Gud og man lar seg imponere av det man hører. Man vil jo så gjerne……..men husk Jesu ord om villfarelse og tegn og under som skal skje.

Om du ønsker å lese mer om dette, henviser jeg til en boken «vekkelse eller villfarelse av sogneprest Geir Harald Johannessen. Boken er en grundig studie av trosbevegelsen og dens opphav. Du finner boken HER.

FRAFALLET

Som jeg var inne på innledningsvis taler bibelen om et stort frafall som skal komme før Jesus kommer igjen.

Går vi til Paulus 2. Tessalonikerbrev kapittel 2, vers 3: leser vi følgende:

Vi ber dere, brødre, vedkommende vår Herre Jesu Kristi komme og vår samling med ham,  2 at I ikke så snart må la eder drive fra vett og sans eller la eder skremme, hverken ved nogen ånd eller ved nogen tale eller ved noe brev, likesom det skulde være fra oss, som om Herrens dag stod for døren. (annen oversettelse: eller allerede har kommet)  3 La ingen dåre eder på nogen måte! for først må frafallet komme, og syndens menneske åpenbares, fortapelsens sønn,  4 han som står imot og opphøyer seg over alt som kalles gud eller helligdom, så han setter seg i Guds tempel og gir seg selv ut for å være Gud.  5 Minnes I ikke at jeg sa eder dette da jeg ennå var hos dere?  6 Og nå vet dere hva som holder igjen, så han først skal åpenbares i sin tid.  7 For lovløshetens hemmelighet er alt virksom, bare at den som nå holder igjen, ryddes av veien;  8 og da skal den lovløse åpenbares, han som den Herre Jesus skal fortære med sin munns ånde og gjøre til intet ved åpenbarelsen av sitt komme.  9 Og hans komme skjer, efter Satans kraftige virksomhet, med all løgnens makt og tegn og under, 10 og med all urettferdighetens forførelse for dem som går fortapt fordi de ikke tok imot kjærlighet til sannheten, så de kunde bli frelst. 11 Og derfor sender Gud dem kraftig villfarelse, så de tror løgnen, 12 forat alle de skal bli dømt som ikke har trodd sannheten, men hatt velbehag i urettferdigheten.

Man kan så spørre: hører vi mye forkynnelse om dette frafallet i dagens Norge…..? Vi kan også spørre: Er ordet «frafall» i overensstemmelse med det vi ser i DAGENS SAMFUNN?

Vi bør ikke gå særlig langt i dag for å se at frafallet gjør seg gjeldende. Se bare på hva som har skjedd innenfor Statskirken i den senere tid. Jeg tenker her på synet i forhold til homofili og partnerskap. Man lar ikke lenger Guds Ord være vår autoritet.

I Judas’ brev finner vi uttrykket «de fornekter herredømmet» Menneskene vil altså ikke lenger være under Guds lov. De vil HELLER være sin egen lov og leve etter sine egne lyster og begjæringer.

Man begynner å lytte til liberalismen. Man begynner å stille spørsmål ved bibelens Ord slik slangen gjorde i Edens hage. Har Gud virkelig sagt.

Man begynner å stille spørsmål om enkelte bibelord er blitt for gammeldagse og passer ikke inn i dagens opplyste samfunn. Man behøver ikke å gå så veldig langt innenfor våre menigheter for å se at dette gjør seg gjeldene. Som vi ser skal frafallet være framtredende i tiden før Jesus kommer igjen. 

Man kan også undre seg over den likegyldige holdningen mange troende i dag har til ekteskap av samme kjønn. Man hører ofte denne argumentasjonen: Ja, men de er jo født slik, det er jo deres natur, eller… jeg vil ikke dømme dem. Her er det ikke snakk om å dømme, men som troende har vi en plikt til å si i fra om åpenbar synd.

Dersom man skulle lever etter et slikt prinsipp må man stille følgende spørsmål: Hadde døperen Johannes noen rett til å påpeke at kong Herodes hadde tatt sin brors hustru til sin kone?. Dersom vi som troende skal slutte å forkynne «synd» vil ikke mennesker lenger kunne bli frelst. Da går vi egentlig over til lovløse tilstander.

Det skal sies at uttrykket «frafall» ifølge grunnteksten også uttrykker «opprør». Altså opprør mot Gud. Menneskene vil ikke lenger bøye seg for Guds Ord de vil ikke ha noe som sier: «du skal ikke» eller «du skal». Mennesket vil være sin egen Herre. Hvorfor kan jeg ikke «leve slik jeg selv vil» Har andre noe med hvordan jeg lever……?

ØDELEGGELSENS VEDERSTYGGELIGHET

I bibelen møter vi uttrykket ødeleggelsens vederstyggelighet. Vi kan lese fra Matteus 24:15:

Når dere da ser ødeleggelsens vederstyggelighet, som profeten Daniel har talt om, stå på hellig grunn – den som leser det, han se til å skjønne det!

Her ber Jesus oss uttrykkelig om å forstå det vi leser. Altså når Jesus sier det slik, er det viktig at vi bestreber oss på å forstå hva som menes. 

Det kan neppe være noen tvil om at «hellig grunn» sikter til templet. men….. hvilket tempel? Dette ordet fra Jesus er også relatert til det vi leste i 2. tess. 2:4 – altså han som står imot og opphøyer seg over alt som kalles gud eller helligdom, så han setter seg i Guds tempel og gir seg selv ut for å være Gud.

BETYDNING AV ORDET

Vi skal legge merke til grunntekstens ord som benyttes om templet.

På grunnteksten benyttes 2 forskjellige ord når det tales om «templet» i Det Nye Testamentet: «Hieron» og «Naos». Begge ordene betyr tempel. Hieron uttrykker hele tempelområdet, mens Naos har flere betydninger.

Ordet Naos brukes bl.a. om «Jesu legeme som tempel» og om «menigheten» som er Jesu legeme». Studiebibelen (av Gilbrant) sier at det her kan siktes til menigheten som Guds tempel. Samtidig utelukker den heller ikke templet i Jerusalem. Videre sies det at det åndelige tempel kan bli sete for onde makter. Paulus benytter ordet «NAOS» i 2. Tess. 2:4.

Følger vi denne betydningen av ordet er det mye som peker i retning av at – antikrist – han som står imot og opphøyer sig over alt som kalles Gud eller helligdom, setter seg i «menigheten» og gir sig selv ut for å være Gud.

Vi snakker selvsagt ikke om at han fysisk setter seg i menighetenmen den antikristelige ånd får en sterk innflytelse og påvirkning i form av falsk lære i mange menigheter. Det er påfallende at Jesus understreker viktigheten av at vi forstår hva som menes med dette skriftstedet: «Den som leser det han se til å skjønne det…..»

Hvorfor understreker Jesus nettopp viktigheten av at vi skal skjønne dette? Andre tessalonikerbrev 2:4 sier: han som står imot og opphøyer sig over alt som kalles gud eller helligdom, så han setter sig i Guds tempel og gir sig selv ut for å være Gud. Det er normalt ikke vanskelig å forstå skriftstedet dersom antikrist setter seg i et fysisk tempel. Problemet blir straks vanskeligere å se og forstå dersom dette skal tolkes allegorisk, det vil si at den antikristelige ånd får fotfeste (setter seg) i menigheten.

Følger man litt med innenfor den karismatiske bevegelsen er det skremmende å se hvor influert den er blitt av new-age tankegang. Mange vil sikkert anføre at dette er ikke noe som skjer her i Norge. Da vil jeg vise til en annen artikkel på denne nettsiden som dokumenterer hvor langt dette har gått, også her i vårt kjære land. Du finner artikkelen HER.

Den mest vanlige oppfatningen rundt skriftstedet: «setter seg i Guds tempel» er nok at det siktes til «templet i Jerusalem» som skal gjenoppbygges. Selvsagt skal en ikke utelukke dette, men like gjerne kan ordet «Naos» peke i retning av at det siktes til menigheten og man kan da spørre seg hvorfor Jesus understreker at det er viktig å forstå betydningen av dette skriftstedet.

Det er jo ganske innlysende at djevelen er mest opptatt av å sette inn støtet mot de som er troende. De som ikke tror at Jesus er Kristus kommet i kjød har han jo allerede i sitt grep, men det er de små sanne Jesu disipler han er ute etter for å forføre og derfor gjør han alt han makter for å forføre de små. Man kan så spørre seg: Er mange av de såkalte vekkelsene vi hører om rundt om i verden – i mange av de karismatiske miljøene – Gudsendte vekkelser? eller er det falske vekkelser som står fram i fåreklær, men innvendig er glupske ulver?

Skriften forutsier klart og tydelig at det i tiden like før antikrist trer fram skal det være en tid preget av forførelse, falsk forkynnelse, falske profeter med løgnens makt, tegn og under, altså noe helt annet enn vekkelse. Dette stemmer i alle fall veldig godt med dagens situasjon. Jeg refererer her til: 2. Tess 2:9: Og hans komme skjer, etter Satans kraftige virksomhet, med all løgnens makt og tegn og under…-  Altså like før antikrist står fram skal det være en tid med kraftige forførelser, løgn og tegn og under.

NOAH’S TID

Vi vet at Jesus sammenligner endens tid med Noahs’ og Lot’s tid. Likesom det var i Noah’s dager og Lots dager. Slik skal det være i menneskesønnens dager. De åt og drakk, tok til ekte og gav til ekte osv….. Menneskene hadde ikke lenger behov for Gud. De levde bare etter sine egne lyster og begjæringer.

Mennesket var kjød og det var ikke noen igjen som ville bli frelst. Bare 8 mennesker gikk inn i arken. Menneskene hadde fullstendig forkastet Gud og levde helt og fullt etter sine egne lyster og begjæringer. Ordet ble forkynt for dem, (2. Peter 2:5)  men de forkastet GUDS ORD.

VEKKELSE ETTER BORTRYKKELSEN

SELV OM JESUS BORTRYKKER SIN BRUD TROR JEG HAN HAR EN PLAN FOR Å REDDE FLEST MULIG AV DE SOM IKKE KOMMER MED. MEN DA BLIR DET UNDER TRENGSEL. ALLIKEVEL ER DET GUDS KJÆRLIGHET SOM ER DRIVKRAFTEN. HAN VIL AT ALLE MENNESKER SKAL BLI FRELST.

Det er bibelvers som gir grunnlag for å tro at det under den store trengselstiden vil bli en vekkelsestid over jorden som verden aldri noen gang har sett maken til. Hvordan kan jeg hevde det?

Johannes’ åpenbaring 7:9-14 sier:

Derefter så jeg, og se, en stor skare, som ingen kunde telle, av alle ætter og stammer og folk og tunger, som stod for tronen og for Lammet, kledd i lange hvite kjortler, og med palmegrener i sine hender;10 og de ropte med høy røst og sa: Frelsen tilhører vår Gud, han som sitter på tronen, og Lammet! 11 Og alle englene stod omkring tronen og om de eldste og om de fire livsvesener, og de falt ned for tronen på sitt åsyn og tilbad Gud og sa: 12 Amen! Velsignelsen og prisen og visdommen og takken og æren og makten og styrken tilhører vår Gud i all evighet! Amen. 13 Og en av de eldste tok til orde og sa til mig: Disse som er kledd i de lange hvite kjortler, hvem er de, og hvor er de kommet fra? 14 Og jeg sa til ham: Herre! du vet det. Og han sa til mig: Dette er de som kommer ut av den store trengsel, og de har tvettet sine kjortler og gjort dem hvite i Lammets blod. (Her ser vi at store skarer – som ingen kan telle – bli frelst under den store trengsel).

LITT MER OM DETTE – I dag forkynner vi evangeliet, vi forkynner ordet om korset og frelse. Vi lærer barna våre og menneskene at vi lever i den siste tiden og at Jesus kommer snart igjen. Vi forkynner også at i endens tid skal antikrist stå fram og innføre dyrets merke og alt som hører med til det. De fleste mennesker tror allikevel ikke på dette. Bønnebarna har blitt oppdratt med evangeliet, men mange av dem er ikke kommet til tro. I sin store nåde har GUD en plan for å frelse flest mulig. Bibelen sier: han som vil at alle mennesker skal bli frelst. Hva vil skje når bortrykkelsen plutselig finner sted? Hvilken reaksjon vil det bli i verden blant dem som ikke kommer med?  Jo, svært mange vil for alvor våkne og forstå at det de kristne talte om var sant.

Men samtidig vil det være et enormt kaos på jorden, men nettopp på dette tidspunktet vil det også være det perfekte tidspunktet for antikrist’s virkelige framtreden. Da fremstår han som messias som skal redde verden, men i virkeligheten er han den falske messias. Verden vil da være i et eneste kaos og rope etter både GUD og en som kan stå fram som en redningsmann. Når antikrist da står fram i sin fulle tyngde gir han seg ut for å være den lovede Messias og de som ikke har kunnskap om det profetiske ord vil følge etter han og tro at han er Messias.

Bibelen sier: «salig er den som hører det profetiske ord og tar vare på det som er skrevet der. Joh åp. 1:3». Altså; De som har hørt det profetiske ord og tatt vare på det – slik vi nettopp leste – vil våkne opp og forstå alvoret. De vil forstå at det de kristne talte om er en realitet og de vil forstå at antikrist er den falske messias.

DYRETS MERKE

Oppfyllelsen av profetordet vil bli enda mer framtredende når dyrets merke blir innført ved at menneskene må ta et merke på høyre hånd eller panne. Se Åpenbaringen kap. 13.

Alle som har «hørt det profetiske ord» vil våkne for alvor og heller velge å lide martyrdøden i stedet for å ta dyrets merke. Under denne tiden vil det ikke bli vist noen nåde fordi det da er djevelen selv… inkarnert gjennom fortapelsens sønn som råder og har makten på jorden.

Det er viktig at vi som troende ransaker oss selv og måler tiden vi lever i opp mot Guds Ord. David sier i salme 139:23 Ransak mig, Gud, og kjenn mitt hjerte! Prøv mig og kjenn mine mangehånde tanker, 24 og se om jeg er på fortapelsens vei, og led mig på evighetens vei!

Ordet og alle advarslene om forførelse og vranglære som skal oppstå i de siste tiden er gitt oss til formaning og for at vi skal kjenne tiden. Det skal være til hjelp for oss slik at vi ikke skal fare vill.

Samtidig skal vi selvfølgelig ikke fullstendig grave oss ned i dette, men vi skal akte på det som skjer, slik at vi kan skjelne det ekte fra det uekte. Må Herren Jesus gi oss visdom og forstand slik at vi kan prøve åndene om de er fra GUD.

Vår primære oppgave er allikevel å forkynne ORDET. «Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler». Vi skal samtidig vente på vår Herre Jesus Kristi komme til frelse. Han som skal komme ned fra himmelen med et bydende og Guds basun.

Trøst:

Vi som har tatt vår tilflukt til vår kjære Herre og Mester Jesus Kristus har et fantastisk framtidshåp. Kun han og bare han er grunnlaget for vårt salige håp:

Se, han kommer med skyen og hvert øye skal se ham, også de som har gjennomstunget ham og all jorden skal gråte sårt.

En dag skal verden få se at han som de forkastet, ham som de foraktet, han som de fornedret, ham som de naglet fast til korset, ham som de spyttet på og slo… HAN skal stå fram på støvet. Da skal han ikke komme i fornedrelse, men han skal vise seg i sin store og mektige herlighet. Da skal han framstå som kongenes konge og herrenes Herre. Da skal han binde djevelen og kaste ham i ildsjøen. Jesus skal styre og verden skal få se at sannelig «denne var og er Guds sønn»

Se Løven av Juda stamme har seiret og kan åpne boken og bryte seglene på den.

Salig er de som har tvettet sine kjortler og gjort dem rene i LAMMETS BLOD. Salige er de som tvetter sine kjortler, så de må få rett til livets tre, og til å gå gjennom portene inn i staden.

Sider: 1 2